23.7.05

Masjid Putra hasil gabungan seni bina Parsi, tempatan


KONSEP reka bentuk Masjid Putra berdasarkan seni bina Parsi zaman kerajaan Safawe. Keindahan itu digabungkan dengan seni bina dan reka bentuk tempatan, khususnya Melayu.

Seni bina tradisional digunakan bagi mengharmonikan perubahan bentuk segi empat (dewan solat) kepada berbentuk bulat (kubah) dengan memperkenalkan segi lapan sebagai bentuk perantaraan.

Identiti dan keunikan masjid ini dapat dilihat melalui konsep rekabentuk bertingkat-tingkat. Ini dipamerkan dari aras ke aras dengan pelbagai elemen menarik.

Masjid Putra di Putrajaya, dinamakan sempena Perdana Menteri pertama, Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj.

Kedudukannya bersebelahan dengan Dataran Perdana dan berhadapan dengan Tasik Putrajaya menjadikan pemandangan di masjid ini cukup indah di lihat daripada pelbagai sudut.

Dari masjid ini dapat dilihat dengan jelas keindahan tasik dan kawasan sekitarnya. Kedudukan masjid yang dikelilingi sebahagian besar Tasik Putrajaya menjadikan Masjid Putra kelihatan terapung.

Satu lagi keunikan masjid ini adalah aras bawah dua yang menampilkan imej pertahanan kuat dengan bahagian bawahnya dihias dengan dinding dan benteng (buttress wall). Ia didirikan di sekeliling aras ini bagi memberi gambaran keteguhan.

Aras bawah pula, menggambarkan konsep terbuka di mana tiang berbentuk payung (umbrella column) dan ukiran yang direka (masyrabiah) dapat memberi perlindungan daripada hujan dan panas serta membolehkan pengudaraan semula jadi.

Konsep Masjid Putra yang terbuka ini membolehkan kesinambungan di antara saf dalam dengan luar.

Masjid ini turut mengandungi lapan kubah kecil yang membentuk empat penjuru dewan solat utama. Di sekeliling aras itu konsep terbuka jelas kelihatan dengan adanya tingkat besar yang dihiasi dengan masyrabiah.

Keunikan lain masjid ini ialah 16 tudung konkrit. Ia mengandungi aras yang bermulanya kubah utama.

Puncak kubah ini dihiasi dengan sebuah mercu tajam yang menghala ke langit.
Menara Masjid Putra pula berdiri megah setinggi 116 meter di sebelah kiri pintu gerbang masjid.

Menara berbentuk bintang lapan penjuru ini jelas memperlihatkan keunggulan seni bina dan seni reka Islam.

Ada lima tingkat pembahagi pada menara ini yang melambangkan lima Rukun Islam dan sembahyang lima waktu.

Kubah Masjid Putra berwarna merah jambu direka bentuk berasaskan `arabesque' iaitu ukiran tumbuhan seperti pada kubah masjid di Mesir.

Ukiran dan hiasan dalaman kubah dan masjid keseluruhannya diilhamkan dari seni ukir tradisional orang Melayu.

Penggunaan kayu cengal dan seraya hitam menghidupkan lagi seni ukir dalam masjid ini.

Tiada ulasan:

My Headlines