29.7.05

Tiada dalil musafir dikecuali solat Jumaat

MAJORITI fuqaha berpendapat seseorang yang dalam perjalanan atau musafir yang mencukupi syarat mengqasarkan solat, tidak diwajibkan untuk mengerjakan solat Jumaat.

Hal itu kerana tidak diterima sebarang riwayat bahawa Nabi Muhammad SAW ada melaksanakan solat Jumaat dalam mana-mana peperangan atau perjalanan sepanjang hidupnya.

Begitu juga, tidak ada riwayat daripada sahabat sama ada ketika kehidupan Rasulullah atau selepas kewafatan Baginda, bahawa mereka ada melakukan solat Jumaat ketika musafir.

Bagaimanapun, seseorang yang bermusafir sangat dianjurkan supaya berusaha untuk menghadiri solat Jumaat berjemaah. Ia bagi mengelak daripada pergeseran dengan pendapat lain yang mengatakan solat Jumaat tetap wajib sekalipun bagi orang musafir.

Pendapat yang mewajibkan ini berhujah atas dasar bahawa tiada nas atau dalil sahih yang mengatakan bahawa seseorang yang musafir tidak perlu menghadiri solat Jumaat.

Oleh kerana tiada dalil yang mengecualikan suasana musafir, maka hukum solat Jumaat ini kembali pada perintah asal, iaitu tetap wajib bagi semua orang, mastautin mahupun musafir.

Tambahan lagi Nabi tidak mengecualikan seorang musafir daripada solat Jumaat kecuali wanita, budak belum baligh, orang sakit dan hamba sahaya.

Ada riwayat berbunyi: “Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka wajib ke atasnya solat Jumaat kecuali wanita atau orang musafir atau hamba sahaya atau orang sakit.” Bagaimanapun, riwayat ini tersangat daif kedudukannya.

Demikian juga sebuah lagi riwayat lain yang bermaksud : “Tidak wajib Jumaat atas orang musafir...” juga daif kedudukannya.

Kedua-dua hadis itu tidak boleh dijadikan hujah pegangan atau sumber rujukan hukum.

Justeru, sekalipun majoriti fuqaha berpendapat bahawa solat Jumaat tidak wajib ke atas orang musafir, tetapi sebagai pilihan selamat, digalakkan seseorang itu untuk tetap berusaha menghadiri solat Jumaat berjemaah.

Anjuran itu menjadi lebih berat mengingatkan banyaknya fadilat Jumaat itu sendiri berserta keutamaan solatnya.

Solat Jumaat ketika bermusafir juga membuka peluang untuk kita berkenalan dengan komuniti tempatan dan beramah mesra serta memperluaskan hubungan sesama umat.

Tiada ulasan:

My Headlines