21.7.06

Bicara Haji: Wanita dalam edah patut dapat kebenaran suami tunaikan haji

Bersama Abu Hassan Wahab

Tempoh talak rajii’ atasi wasiat lakukan ibadat bila lelaki meninggal lebih awal

SYARAT wajib haji dan umrah adalah sama iaitu:
# Islam. Orang kafir dan orang yang murtad tidak wajib menunaikan ibadat haji.
# Baligh. Kanak-kanak yang belum baligh tidak wajib mengerjakannya. Sekiranya kanak-kanak pergi menunaikan haji, maka haji itu sah tetapi dikira sebagai haji sunat.
# Berakal. Orang gila atau akalnya tidak waras, tidak wajib menunaikan haji.
# Merdeka. Hamba sahaya tidak wajib menunaikan haji.
# Istito'ah. Istito'ah bermaksud berkemampuan untuk mengerjakan haji.

Syarat berkemampuan:

# Berkemampuan dengan sendiri

– Cukup perbelanjaan dan nafkah untuk dirinya pergi dan balik.

– Cukup keperluan nafkah asas, untuk orang di bawah tanggungannya.

– Ada kenderaan pergi dan balik.

– Aman perjalanan pergi dan balik contohnya tidak ada peperangan atau rompakan, musuh yang mengancam keselamatan diri atau harta, penyakit berjangkit yang membahayakan jiwa dan tubuh badan.

– Sihat tubuh badan.

– Berkesempatan masa untuk mengerjakan haji.

# Berkemampuan dengan pertolongan orang lain (haji badal)

– Orang sakit yang tidak ada harapan sembuh seperti lumpuh yang dibuat haji badal untuknya, kemudian dia meninggal dunia, dia telah mendapat haji fardu. Sekiranya dengan izin Allah beliau sembuh seperti sedia kala, maka beliau wajib melaksanakan haji sekali lagi, maka haji itu dinamakan haji fardu. Adapun haji badal yang dibuat terdahulu bagi pihaknya, dikira sebagai haji sunat. Ibadat haji adalah sesuatu yang unik.

– Orang yang terlalu tua lagi uzur.

– Orang yang meninggal dunia dan ketika hidupnya berkemampuan untuk menunaikan haji. Wajib ke atas ahli warisnya atau orang yang menerima wasiatnya, melangsaikan hutang hajinya, dengan upah yang berpatutan atau secara sukarela (haji badal).

Syarat-syarat haji badal:

Orang yang hendak menunaikan haji bagi pihak orang lain disyaratkan:

# Sudah menunaikan haji dengan sempurna bagi pihak dirinya sendiri.
# Menunaikan haji hanya untuk seorang saja, pada satu musim haji.
# Dia hendaklah berihram sama ada di miqat sama jauh dengan miqat orang yang hendak dihajikan; di miqat yang ditentukan kepadanya dan sekiranya tidak ditentukan miqat baginya, maka diharuskan ia berihram dari mana-mana miqat yang dilaluinya.
# Orang yang hendak menunaikan haji badal mestilah seseorang yang baligh. Bagi wanita dua syarat tambahan dikenakan iaitu dengan izin suami atau wali dan hendaklah ditemani suami atau mahramnya (orang yang haram nikah dengannya) atau yang thiqat (perempuan yang dipercayai).

– Izin suami dan mahram adalah bergantung rapat dan saling memerlukan, kerana pada pandangan syarak, jika seseorang isteri diberi keizinan oleh suaminya tetapi dia tidak ditemani mahramnya, hukum hajinya adalah sah tetapi berdosa. Begitu juga sekiranya seseorang wanita itu ditemani oleh mahramnya tetapi tidak mendapat keizinan suaminya, hukum hajinya tetap sah tetapi berdosa.

– Sekiranya seseorang wanita telahpun berniat ihram sama ada haji atau umrah tanpa pengetahuan suaminya, si suami boleh dengan paksaan meminta isterinya menanggalkan ihramnya, sekalipun terpaksa melakukan Tahallul-Ihsar. Pada zahirnya seolah-olah tidak patut suaminya berbuat demikian, tetapi pada syarak diharuskan. Pada syarak, hak suami ke atas isterinya adalah pada bila-bila masa (A'lal Faur), sedangkan haji dan umrah boleh ditangguhkan (A'lat Tarakhi).

– Seorang wanita dalam tempoh talak rajii' juga, dikehendaki mendapat keizinan suaminya sebelum pergi menunaikan fardu haji, kerana suaminya pada bila-bila masa harus merujuk kembali kepada isteri dalam tempoh edahnya.

Bagaimana pula sekiranya si suami berwasiat kepada isterinya supaya pergi juga menunaikan fardu haji walaupun ditakdirkan meninggal dunia sebelum sempat menunaikan fardu haji bersama isterinya? Dengan perkataan lain, menunaikan haji dalam masa edah kematian suami, adakah diharuskan?

Dalam perkara lain, wasiat adalah tinggi dan wajib dipatuhi dan dilaksanakan, tetapi berhubung dengan menunaikan fardu haji dalam masa edah kematian suami, hukum hajinya sah tetapi berdosa. Pandangan syarak dalam masalah ini adalah jelas, iaitu edah mengatasi wasiat.

Mahram dalam ibadat haji sunat atau umrah sunat:

Harus bagi seseorang perempuan menunaikan haji sunat atau umrah sunat tanpa ditemani mahram dengan syarat tertentu mengikut Qaul Muqabilul Asah.

Di antara syaratnya ialah:

# Memastikan tidak ada fitnah.
# Keselamatan diri terjamin.
# Sekiranya bernazar (bukan mengada-adakan alasan nazar bagi tujuan menunaikan haji). [BH]

Tiada ulasan:

My Headlines