16.10.05

Ajaran kumpulan Pemuda Kahfi boleh pesong akidah

IKLAN: Twin-N-Cash Hits & Auto surf

KUALA LUMPUR: Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) mengesahkan kumpulan Daulah Islamiyah Nusantara (DIN)/Pemuda Kahfi, sebagai menyebarkan ajaran yang salah dan boleh memesongkan akidah umat Islam.

Pegawai Perhubungan Awam Jais, Fakhrul Azam Yahya, berkata siasatan menerusi Unit Penyelidik jabatan itu menunjukkan kumpulan berkenaan berasal dari Indonesia dan didapati menyeleweng dan berselindung di sebalik siri pengajian tafsir al-Quran.

Katanya, Jais setakat ini sudah mengumpul maklumat mengenai kumpulan berkenaan, tetapi masih memerlukan masa untuk mengenal pasti markas dan lokasi yang dijadikan transit bagi menjalankan aktiviti.

“Jais sudah menyiasat ajaran kumpulan ini dan sehingga kini sudah mengumpul maklumat dan bukti tertentu yang menunjukkan ia jelas menyeleweng dan kita akan terus siasat bagi menjejaki mereka.

“Setakat ini pendedahan yang dilakukan oleh Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) dan beberapa bekas anggota kumpulan itu masih belum mencukupi kerana kita masih tidak mengetahui lokasi sebenar kumpulan itu.

“Walaupun mereka bergerak dari satu kawasan ke kawasan lain untuk mengelak diketahui umum, kita boleh menjejaki mereka sekiranya ada maklumat seperti di mana tempat pertemuan atau sesi pengajian al-Quran,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Akhbar pada 29 September lalu, melaporkan kumpulan Din/Pemuda Kahfi mendakwa dapat membantu pengikutnya menebus dosa dengan ‘wang taubat’ RM300. Ia didedahkan seorang bekas pengikut kumpulan itu pada sidang media bersama Presiden Abim, Yusri Mohamad.

Kumpulan itu juga mendakwa solat tidak perlu dan bukan pengikutnya dianggap kafir, manakala rasul masih wujud sehingga sekarang, termasuk di kalangan tenaga pengajar pergerakan itu.[Berita Harian]

Tiada ulasan:

My Headlines