16.10.05

Jejak Rasul 11: Syiah Kuala reda konflik gugat Aceh




KEMERIAHAN pasar bersebelahan masjid raya Baiturrahman di Banda Aceh, Aceh, Indonesia tidak melupakan pengunjungnya dari bencana tsunami yang melanda hampir setahun lalu. Pasar itu umpama nadi yang menjadi petunjuk kota tua ini bernafas semula.

Penggambaran siri Jejak Rasul 11 di sepanjang kuala sungai Aceh dilakukan 10 hari selepas berlakunya tsunami. Masih jelas kelihatan bot nelayan yang menjadi sebahagian daripada sampah yang belum dibersihkan.

Wilayah itu yang menjadi mangsa tsunami mungkin antara wilayah termiskin Indonesia yang hanya menyumbang 2.7 peratus daripada keseluruhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Indonesia pada 2004.

Begitu pun, sumbangan Aceh dalam penyebaran Islam di rantau ini tidak boleh diperkecilkan kerana Aceh telah melahirkan ramai ulama yang berdakwah bertebaran di segenap pelusuk nusantara hingga ke Pattani dan Melaka.

Kampung Kuala adalah antara kawasan yang tidak terkecuali dilanda ombak besar sehingga menyebabkan pusara Syiah Kuala Abdul Rauf as-Singkili yang berusia 300 tahun itu roboh.

Syeikh Abdul Rauf atau lebih dikenali dengan gelaran Syiah Kuala pernah tinggal di daerah Kampung Kuala dan beliau dikatakan berusaha meredakan konflik yang menggugat perpaduan umat Islam Aceh.

Pertentangan pendapat dalam masalah ketuhanan bermula apabila ulama, Sheikh Nuruddin ar-Raniri yang juga penasihat kepada Sultan Iskandar Thani mula mempertikaikan fahaman sebahagian umat Islam Aceh ketika itu.

Karya Hamzah Al Fansuri seperti syairnya dan kitab Zinatul Wahidin dikatakan menyesatkan dan Hamzah Al Fansuri terpengaruh dengan pemikiran Ibnu Arabi, tokoh tasawuf kurun ke-12 dan 13.

Beliau juga banyak mengutip pandangan ahli tasawuf lain seperti Al-Junaid, Mansur Hallaj, Jalaluddin Rumi serta Syamsu Tabriz.

Bagi penyokong aliran Hamzah, tuduhan bahawa Hamzah Al Fansuri menempuh jalan sesat adalah tidak berasas kerana dalam karyanya beliau sering mengecam sufi palsu yang menyeleweng daripada ajaran tasawuf sebenar.

Malah, pada zaman Sultan Iskandar Muda, Hamzah Al Fansuri mendapat penghormatan sebagai ulama yang diiktiraf. Namun, ajarannya mendapat tentangan hebat dari Syeikh Nuruddin ar-Raniri ketika zaman Sultan Iskandar Thani.

Sebagai ulama besar Aceh, Ar-Raniri turut menyumbang kepada perkembangan ilmu antaranya melalui penulisan kitab Fathul Mubin yang menjelaskan persoalan akidah dan tasawuf, isu paling besar diperdebatkan di Aceh pada kurun ke-17 itu.

Ar-Raniri melihat fahaman yang dibawa oleh Hamzah Al Fansuri menyebabkan kekeliruan akidah yang parah, justeru menyarankan ia dibanteras, sedangkan ia sudah diterima umum semasa era Sultan Iskandar Muda.

Selain menulis mengenai akidah bagi menjelaskan fatwanya, Ar-Raniri turut menulis kitab Feqah Siratol Mustaqim sementara Syiah Kuala menghasilkan kitab hukum Mir’aatut Tullab” sebagai panduan kepada qadi di nusantara.[Berita Harian]

Tiada ulasan:

My Headlines